Zoeken

Duitse versus Nederlandse woonbladen

Auteur

John Kerkhoven

John Kerkhoven: "Een prachtige cultuurschok"

Afgelopen meivakantie verheugde ik me er op dat we vanaf Düsseldorf zouden vliegen. Dit vanwege de boekwinkel op het vliegveld. In die boekwinkel hebben ze inmiddels acht verschillende Duitstalige woonbladen die over slimme en energiezuinige huizen gaan.

In Nederland is er niet één tijdschrift op dit gebied in een kiosk of een boekwinkel verkrijgbaar. De huizenbladen die wij hebben, gaan over hoe mooi een huis van buiten of van binnen is. De onderwerpen energiezuinige huizen en slimme huizen worden angstvallig vermeden. Op zijn best worden ze zo oppervlakkig aangesneden dat ik me er alleen maar aan erger.

Die Duitse consumentenbladen zijn zo goed dat ik als professional die dagelijks met energie bezig is, ze razend interessant en leerzaam vindt. Het lijkt er op dat de kwaliteit van Duitse consumentenbladen beter is dan menig professioneel artikel dat ik in Nederland over dit onderwerp lees.
““Er is blijkbaar een markt voor deze consumentenbladen in Duitsland””

Ik heb er vier gekocht en ze geheel conform mijn energie-afwijking van a tot z gelezen. Het word je als lezer ook duidelijk dat je in Duitsland niets beter kan doen met je spaargeld dan het van de bank te halen en investeren in een actief en slim huis. De terugverdientijd voor de meeste maatregelen ligt in Duitsland tussen de vijf en vijftien jaar.

Er is blijkbaar een markt voor deze consumentenbladen in Duitsland. Onze oosterburen snappen dat je in dit soort huizen goedkoper en aangenamer kunt wonen.

Vaste lezers van mijn column weten dat ik zelf in een zo'n actief en slim huis woon. Ik kan u bevestigen dat dit onvergelijkbaar veel comfortabeler is dan een gewoon huis. De lage energierekening, het feit dat het nooit te koud of te warm is in een ruimte, plus dat het huis dat zichzelf voortdurend aanpast aan ons gedrag als gezin, maken het geweldig.

Als ik in Nederland de termen actief huis of slim huis gebruik, dan blijken de meeste Nederlanders (ik vermoed meer dan 98 procent) niet te weten wat dat is. Ik heb al vele ‘gewone' Duitsers ontmoet die dat wel blijken te weten. Toch jammer dat de meesten van ons op school Duits een vervelend vak vonden en niet goed hebben opgelet.

John Kerkhoven is Managing Partner bij Quintel Intelligence en het brein achter de site www.energietransitiemodel.nl, de plaats waarop iedereen zijn eigen scenario kan maken voor het energiebeleid van de toekomst.

John Kerkhoven

In zijn column 'Harde cijfers' schrijft John Kerkhoven, Managing Partner bij Quintel Intelligence, over de harde cijfers en de emotie in het energiedebat. John Kerkhoven is het brein achter de site www.energietransitiemodel.nl, de plaats waarop iedereen zijn eigen scenario kan maken voor het energiebeleid van de toekomst.