Oprichter Energypost.EU over de EU
Sustainable Energy Week: "Alleen Frankrijk was afweziger dan wij"
Het was me het weekje wel weer, in Brussel: de EU Sustainable Energy Week. Wat zegt u, nog nooit van gehoord? Van dit doldwaze evenement, dat alweer voor de 8e keer plaatsvond? Kan kloppen. Veel Nederlanders zie je er niet. Zo zat er bij de 26 nominaties voor de "Sustainable Energy Awards" geen enkel Nederlands project.
Het enige land dat nóg afweziger was? Frankrijk. De Franse energiesector komt alleen naar Brussel als het over kernenergie gaat.
De kick-off werd gegeven op maandag door Arnold Schwarzenegger, die sprak in het Europees Parlement bij de jaarlijkse bijeenkomst van het Covenant of Mayors. Ook nog nooit van gehoord, van het Burgemeestersconvenant - lokale en regionale overheden zich verplichten allerlei duurzame dingen te doen? Onder dit energie-akkoord hebben meer dan 4700 steden en provincies uit Europa hun handtekening onder gezet. Waaronder welgeteld 16 uit Nederland. Het zou me niet verbazen als Neelie Kroes en ik de enige Nederlanders waren die op maandag hebben genoten van Arnie's unieke Oostenrijks-Amerikaanse accent.
Heeft u iets gemist? 42 conferenties en 52 ‘side events' in vier dagen, die heeft u gemist. Waarover spraken zij? Niet over Biotex, wel over biodiesel, energy efficiency, getijdenenergie, elektrische auto's, smart grids, wkk's, ecodesign, enzovoort, enzovoort. (Desertec was er ook met onze Nederlandse trots Paul van Son. En niet te vergeten de witte raaf Energy Valley.)
Leidt al dit gepraat ergens toe? Het is makkelijk om cynisch te doen. Sommige burgemeesters zijn apetrots omdat ze nieuwe fietspaden hebben aangelegd. Big deal, denk je. Totdat je later de doldwaze Rue Belliard wilt oversteken en je je afvraagt, waarom laten we dit toe, deze walmende stank en razende autoherrie in het hart van een stad waar mensen moeten wonen en werken?
En totdat je bij de workshop ‘Elektrische auto's' binnenloopt, georganiseerd door Renault en Nissan, en Dr. Gregory Offer, een techneut van het Londense Imperial College, doodleuk hoort zeggen: "Future transport demand cannot be met with current technologies." Punt. Hoezo dan? Piekolie bestaat toch niet? Nog niet, nee, zegt Gregory. Maar wel op de lange termijn.
Ik weet niet of u Shell Venster leest, het sprankelende tweemaandelijkse blad van Shell Nederland. In het mei-juni nummer stond een reportage over urbanisatie. We leven in de Eeuw van de Stad. In 2050 leven meer 6 miljard mensen in megasteden. Die kunnen niet het model Los Angeles gaan volgen.
Het schijnt trouwens heel makkelijk te zijn een elektrische auto in elkaar te zetten, hoorde ik in Brussel. Iedere boer in de Achterhoek met een grote schuur en een klein kapitaal kan morgen beginnen. Misschien komen ze over een tijdje wel uit een 3D-printer.
Waar wachten we op? Op een 'energie-akkoord'?
Bij de Renault-Nissan workshop vertelde een medewerker van een Nederlands (jawel!) netwerkbedrijf me dat Nederlandse energieleveranciers helemaal niet enthousiast zijn over elektrische auto's. "Vinden ze maar lastig." Nederlandse energieleveranciers? Ik heb ze niet gezien in Brussel. Te druk met het ‘energie-akkoord' waarschijnlijk.
U heeft helemaal gelijk: in Brussel wordt alleen maar gepraat. Doldwaas Den Haag, daar gebeurt het!
Karel Beckman is sinds mei 2013 hoofdredacteur en mede-oprichter van de onafhankelijke website Energy Post.eu. Daarvoor was hij vijf jaar hoofdredacteur van European Energy Review en zes jaar energie-redacteur bij het Financieele Dagblad.
Volg ons op Twitter: @energiepodium