Interview met oprichters Ferdinand Grapperhaus en
Willem Kesteloo
Hoe werkt de techniek achter PowerWindow?
Grapperhaus: "Als de zon op een gewoon raam schijnt, gaat de straling er volledig doorheen. Wij brengen een coating tussen dubbelzijdig glas aan, die zo'n 20 procent van het zonlicht pakt. Dat licht wordt geabsorbeerd en weer geëmitteerd op een andere golflengte. Het is vergelijkbaar met hoe een glow-in-the-dark ster werkt, alleen zo'n ster zendt licht uit op een groene golflengte. Ons materiaal zendt licht uit in ‘near' infrarood, wat je niet ziet. Dat licht komt in het glas terecht. Door totale interne reflectie wordt het licht naar de zijkant van het raam getransporteerd. In het frame zitten zonnecellen, die het licht omzetten in stroom. Omdat onze coating licht verspreidt over de gehele golflengte, blijft de coating kleurloos.
Een PowerWindow maakt de ruimte een klein beetje donkerder. Voor een groot deel van de markt is dat geen enkel probleem. Grote kantoorgebouwen hebben bijna allemaal een coating die dat doet, alleen die kan geen stroom opwekken. Bovendien kun je met onze coating variëren: je kan meer of minder licht aftappen. Alles bij elkaar heeft een PowerWindow nu grofweg een achtste van de opbrengst per vierkante meter van een zonnepaneel."
Hoe is die coating uitgevonden?
Kesteloo: "Het is bij toeval ontdekt, zoals met veel uitvindingen. We zijn allebei afgestudeerd aan de TU Delft bij Erik van der Kolk, een luminescentie-expert. Toen zijn we dit materiaal met die heel interessante eigenschappen tegengekomen. Vervolgens zijn we erin geslaagd om er een coating van te maken."
Grapperhaus: "Daarna is er een patent ingediend en hebben we besloten om er een onderneming mee te starten. Samen met het Erik van der Kolk werken we nog steeds aan het verder ontwikkelen van het materiaal."
““Energiebedrijven moeten in hun nieuwe rol heel vroeg zien wat er gebeurt op de markt””Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?
Kesteloo: "Sinds april zijn we aangesloten bij Yes!Delft, de kraamkamer voor start-ups van de TU Delft. Dat is heel belangrijk voor ons, we worden ontzettend goed begeleid. Ons eerste doel is om prototypes van de PowerWindow te ontwikkelen tot ze op projectschaal werken. Daarvoor zijn we op zoek naar een launching customer. Aan het einde van dit jaar willen we met tien prototypes een pilot doen. Daarvoor willen we ook samenwerken met glasfabrikanten. Er zijn wereldwijd maar vier of vijf bedrijven die van zand een HR++-raam kunnen maken. Daarvan zijn we er nu met twee in gesprek. Met die pilot krijgen we ook een beter idee van het marktpotentieel. De stap daarna is om investeerders erbij te halen. In de tweede helft van volgend jaar willen we de eerste grootschalige projecten starten."
Hoe ziet jullie ideale launching customer eruit?
Kesteloo: "De grotere projectontwikkelaars, die gecertificeerde constructie- en renovatieprojecten doen, kunnen onze launching customer worden. We hebben al met een aantal partijen kennisgemaakt."
Hoe kijken jullie van de energiebedrijven in Nederland en Europa?
Kesteloo: "De rol van energiebedrijven is snel aan het veranderen. Consumenten worden zelf leverancier. Energiebedrijven werken nu toe naar een model waarin ze vooral diensten leveren. Een bedrijf als Eneco biedt nu zakelijke contracten besparingscontracten en lange termijn samenwerkingen aan. PowerWindow kan een van de oplossingen in dat dienstenportfolio zijn, bijvoorbeeld bij gebouwen waar er te weinig ruimte is voor zonnepanelen.
Je ziet ook dat energiebedrijven fondsen beschikbaar stellen voor start-ups. Ze begrijpen dat ze in hun nieuwe rol in een heel vroege fase moeten zien wat er gebeurt op de markt. Wij werken samen met Eneco, dat loopt heel goed. Ze stellen zich open en kwetsbaar op."
Wat zoeken jullie bij een samenwerking?
Grapperhaus: "Ik vind het belangrijk om te vragen wat je kan doen voor een ander, zonder dat je in steen vastlegt wat daar uitkomt. Als je samenwerkt met een jong bedrijf, stel dan vragen als: ‘Is er startkapitaal nodig?', of ‘Kunnen we een pilot faciliteren?'. Veel gevestigde bedrijven hebben de neiging om met innovatie zelf uit te stippelen waar het naartoe moet gaan. Dat werkt niet. Start-ups staan aan het begin van hun ontwikkeling, je weet gewoon nog niet wat er uiteindelijk uitkomt."