Janet Richter, directeur Communicatie van Renault Nederland: "Wij willen marktleider worden."
Slechte verkoopcijfers domineren de Europese automarkt. Ook de onlangs geopende Parijse autosalon kon dat niet verhullen. Vraag is of de ontwikkeling van elektrische auto's onder deze malaise te lijden heeft. Toyota en BMW hebben onlangs sombere geluiden laten horen over de toekomst van de elektrische auto, gevoed door verkoopcijfers die ver achter blijven bij de verwachtingen. Renault Nissan zegt echter onverminderd in te zetten op elektrische mobiliteit. "Eén ding is zeker: Renault wil marktleider worden op het gebied van elektrische auto's", aldus Janet Richter, directeur Communicatie van Renault Nederland.
Tien procent van de markt
Renault Nissan heeft in 2009 aangekondigd haar strategie in te zetten op honderd procent elektrische auto's en heeft inmiddels vier miljard euro hierin geïnvesteerd. Momenteel werken tweeduizend Renault Nissan Alliantie medewerkers aan de ontwikkeling van elektrische auto's. Richter: "Wij denken dat de markt van elektrische auto's in 2020 zo'n tien procent zal bedragen."
Renault heeft drie Zero Emission (Z.E.) modellen met nul procent uitstoot: de Kangoo Z.E., de Fluence en de Twizy, een nieuwe innovatieve vorm van elektrisch rijden voor in de stad. Richter: "Begin 2013 komt daar de hierboven afgebeelde ZOE bij, een 5-persoons compacte stadsauto, geheel ontwikkeld als elektrische auto."
Geen hybride, maar elektrisch of zuinig fossiel
Richter: "Naast de introductie van deze Z.E. modellen werken wij aan de doorontwikkeling van zuinige motoren voor conventionele brandstofmodellen. Zo hebben we nu een nieuwe dieselmotor voor de nieuwe Clio, die een CO2-uitstoot heeft van slechts 83 gram. Daarmee raken we de grens van CO2-uitstoot van hybride modellen. Vandaar dat Renault geen hybride motoren levert, maar vooral inzet op Z.E."
Bereik
Het bereik van de elektrische modellen van Renault varieert tussen de 125 km (Kangoo) tot 210 km (ZOE). De ZOE zal de eerste elektrische auto zijn die met diverse vermogens (van 2,3kW tot 43 kW) kan worden opgeladen. Met een oplaadtijd die varieert van dertig minuten tot tien uur. Ook is het de eerste in serie geproduceerde elektrische auto met een maximale actieradius van 210 kilometer. Richter: "Het bereik is mede te danken aan het standaard aanwezige ‘Range OptimiZEr-systeem'. Dit bestaat uit een regeneratief remsysteem, een gecombineerd koel- en verwarmingssysteem met minimale belasting en speciale Michelin Energy E-V-banden."
Volume
Renault wil een volumemerk worden op de elektrische automarkt, aldus de communicatiedirecteur. "Wij vinden het belangrijk om de prijzen van onze Z.E. modellen toegankelijk te maken. Daar ligt de nadruk op. Niet op het introduceren van batterijen waarmee je verder kunt rijden, want dat zou betekenen dat de batterij vele malen duurder is dan de huidige. Uit studies weten we dat de meeste mensen slechts gemiddeld 70 kilometer per dag afleggen. Juist voor deze personen is een elektrische auto interessant. Daarnaast is er een ontwikkeling in het snelladen van elektrische auto's. De Renault ZOE zal daarop worden uitgerust."
Volg Energiepodium op Twitter: @energiepodium