John Kerkhoven: "Ondanks wetgeving leveren providers te onzuinige ontvangstkastjes voor TV en telecom".
Ik woon inmiddels al weer anderhalf jaar zeer tevreden in mijn zeer energiezuinige woning. Ooit hoopte ik dat het een woning met een energierekening van nul euro zou zijn, maar ondanks alle maatregelen moet er toch nog wat geld worden overgemaakt naar mijn energieleverancier Greenchoice. We hebben nog ongeveer 10% van het (externe) energiegebruik dat bewoners met een vergelijkbare woning en gezinssamenstelling hebben. Dat is in mijn beleving dus 10% te veel.
Eén van de redenen dat ik niet op een energierekening van nul zit, is KPN. Ik heb bij het nieuwe huis een glasvezelkabel gekregen en bij KPN een abonnement voor TV en Internet afgesloten. De TV en het Internet werken overigens vlekkeloos.
Als je bij KPN een abonnement afsluit voor TV en Internet, krijg je daarvoor drie kastjes in de meterkast en een doosje voor elke TV (in mijn geval twee). Ik neem aan dat ook andere telecomproviders vergelijkbare kastjes en doosjes leveren, dus dat het probleem niet alleen bij KPN ligt maar bij de hele telecomsector.
In het begin hebben we geprobeerd om die doosjes wel eens uit te zetten, maar dat bleek een lastig verhaal. De TV-doosjes doen er enige tijd over om op te starten. Als je naar iets op TV wilt kijken en je mist een deel van de uitzending, omdat die doosjes nog aan het opstarten zijn, dan is dat vervelend. Dat doe je dus een paar keer en dan wordt de discussie met je gezin, dat gewoon onmiddellijk TV will kijken, te vermoeiend om vol te houden.
Ook de kastjes in de meterkast zet je niet steeds uit, want dan heb je geen internet of telefoon op het moment dat je dat wilt hebben en kunnen mensen je ook niet meer bellen. Kortom, die kastjes staan altijd aan. Als onderdeel van het KPN-abonnement hebben we ook een dienst gekregen die Spotify Premium heet. Dat is fantastisch: je kunt alle muziek luisteren zonder met cd's of downloads te prutsen. Om deze dienst goed te benutten hebben we een paar Sonos boxen gekocht. Ook fantastisch, ware het niet dat ook deze apparaten langzaam opstarten en daarom ook altijd aan staan.
Door eens te meten wat de drie kastjes in de meterkast, twee doosjes naast de tv en twee muziekboxen gebruiken, kwam ik op een standby-verbruik van 45 Watt (variërend van 2,4 Watt tot 9,7 Watt, gemiddeld 6,5 Watt per kastje), of een jaarverbruik van ongeveer 400 kWh en een kostenpost van ongeveer 85 euro op jaarbasis. Aangezien (bijna) iedereen in Nederland thuis TV en Internet wil, komt dit op een kostenpost van ongeveer 650 miljoen euro voor alle burgers. Omdat deze kastjes toch al snel een aantal jaar bij je thuis aan staan (laten we de technische levensuur op 10 jaar zetten) gaat het eigenlijk over een kostenpost van 6.5 miljard euro!
Als ik google op de regels vanuit de EU voor standby-verbruik, dan staat er dat vier jaar na het in werking treden van VERORDENING (EG) Nr. 1275/2008 VAN DE COMMISSIE uit 2008 een apparaat nog maar maximaal 1 Watt in standby mag verbruiken. Voor mijn 7 apparaten gezamenlijk dus maximaal 7 Watt en niet 45 Watt! Voor zover ik heb kunnen achterhalen zijn deze regels in Nederland in 2009 onderdeel van onze wetgeving geworden.
Met andere woorden: als we KPN en andere telecomproviders in 2013 houden aan deze regel, dan zouden we nog maar 100 miljoen euro per jaar aan elektriciteit hoeven te betalen voor het standby-verbruik, of 1 miljard euro over de levensduur van 10 jaar van een kastje, en niet 6.5 miljard. Een besparing dus van meer dan 5 miljard euro! En dan kunnen we ook nog eens een grote nieuwe kolen- of gascentrale van 800MW tien jaar lang voor de helft stilzetten, met alle vermeden CO2-uitstoot van dien.
Wie gaat mij nieuwe zuinige kastjes en doosjes leveren? En wie gaat de rekening voor de onzuinige, "illegale" kastjes die mij in 2011 geleverd zijn (toen de wetgeving al van kracht was) bij de telecomproviders neerleggen? Wie gaat voor nieuwe apparaten deze EU-verordening over standby-verbruik van apparatuur voor thuisgebruik handhaven? Misschien aardig voor een advocaat die thuis is in deze materie en het even niet zo druk heeft!
Als u hier als lezer meer over weet, dan hoor ik het graag, want ik erger me enorm aan deze verborgen rekening die bij ons allen "illegaal" en stiekem wordt neergelegd door de telecomsector. (john.kerkhoven@quintel.com)
John Kerkhoven
Quintel Intelligence