Zoeken

Ook met milieuzones overschrijding norm fijnstof in Duitse steden

Umweltbundesamt pleit voor meer maatregelen

Ook met milieuzones voor auto's in Duitsland is de uitstoot van fijnstof in de laatste jaren maar licht afgenomen. Toch werken de maatregelen om de door het verkeer veroorzaakte uitstoot in te dammen. "Als we niets hadden gedaan, was de situatie duidelijk ernstiger", zegt Marcel Langner, fijnstofspecialist bij het Umweltbundesamt.

De Duitse overheid probeert sinds 2008 met zogenoemde milieuzones de uitstoot van fijnstof in meerdere steden en in het Ruhrgebied terug te dringen. Auto's krijgen speciale stickers voor milieuzones: in sommige gebieden mogen alleen auto's met een groene sticker overal in de binnenstad rijden. Bestuurders met een gele of rode sticker moeten hun wagen laten staan. Het aanpassen van een auto om voor groene sticker in aanmerking komen, kan honderden euro's kosten.
““Om de luchtkwaliteit in steden verder te verbeteren, zouden in steden alle bouwmachines en binnenschepen met filter moeten worden uitgerust””

"De laatste jaren zijn de emissies in het verkeer flink afgenomen, vooral door aangescherpte Europese wetgeving", geeft Langner aan. In welke mate de milieuzones daaraan hebben bijgedragen, vindt hij moeilijk aan te geven. "Een stad die al vanaf het begin met milieuzones werkt, laat betere resultaten zien dan een stad die er later mee is begonnen. Ook is een grotere milieuzone succesvoller dan een kleine. Onduidelijk is hoeveel mensen zich daadwerkelijk aan de regels houden. Berlijn met 3,4 miljoen inwoners telde in 2011 bijvoorbeeld 11.563 overtredingen tegen de milieuzone, terwijl in Keulen met 1 miljoen inwoners slechts 31 overtredingen werden vastgesteld. Maar dat verschil komt vooral door de strengere controles in Berlijn."

Het Umweltbundesamt heeft berekend dat een totale fijnstofreductie van 10 procent mogelijk was, wanneer de milieuzone vroegtijdig ingevoerd werd. "In de praktijk liggen we daaronder. Om de luchtkwaliteit in steden verder te verbeteren, zouden in steden alle bouwmachines en binnenschepen met filter moeten worden uitgerust. Ook zijn er aanwijzingen dat de filters niet bij alle auto's goed functioneren."

Fijnstof komt niet alleen via motoren - vooral dieselmotoren - in de lucht, maar ook door remmen, de afslijting van de banden en het opstuiven van het stof dat op straat ligt. Daarbij is het verkeer niet de enige veroorzaker van fijnstof. "Er zijn meer bronnen die we kunnen aanpakken", aldus Langner. "Naast de landbouw met haar ammoniakuitstoot en de industrie leveren ook de huishoudens hun bijdrage. Vooral met hout gestookte kachels laten in de wintermaanden de fijnstofbelasting toenemen."