Zoeken

STOER: Bouwambities en de gevolgen van regels schrappen

Opinie

AuteurJorisWijnhoven

STOER: Bouwambities en de gevolgen van regels schrappen

Joris Wijnhoven belicht in deze column de balans tussen ambities en realiteit in de bouwsector. Met het programma STOER – Schrappen Tegenstrijdige en Overbodige Regelgeving – poogt minister Keijzer de woningbouw te versnellen. Maar kan het schrappen van regels zoals de verplichting tot nestkasten de gewenste resultaten opleveren? Of brengt dit onvoorziene risico’s met zich mee?

Opinie

AuteurFrans de Heij

Wie durft nog te investeren in warmtenetten?

Deze week maakt de ACM de maximum warmtetarieven voor 2025 bekend. Een mooi moment voor Frans de Heij om te kijken naar de balans tussen investeerbaarheid en betaalbaarheid in de warmtetransitie.

Opinie

AuteurRob de Wijk

We will drill baby

President Donald Trump kan de vergroening in zijn land mogelijk iets vertragen, maar niet tegenhouden, stelt Rob de Wijk. “Bovendien gaan installateurs zich nu echt niet bekwamen in het ontmantelen van windmolens en het verwijderen van zonnepanelen van daken. Zelfs in het mekka van de olie- en gasindustrie en Trump-bolwerk Texas gaat de vergroening gewoon door.”

Opinie

AuteurCoby van der Linde

Van Rio naar Bakoe en terug

De woestere internationale betrekkingen manifesteerden zich volgens Coby van der Linde ook tijdens de recente klimaatonderhandelingen (COP 29 Bakoe), waar de landen van het zuidelijk halfrond flinke bijstand eisten van de rijke landen en zeer teleurgesteld waren met het uiteindelijke bod van 300 miljard dollar. In de komende jaren moet worden gezocht naar meer financiën om tegemoet te komen aan deze landen om zodoende dichter bij het gevraagde bedrag van 1.300 miljard per jaar uit te komen in 2035.

Opinie

AuteurMatthijsMeijer van Putten

Verlagen deelauto’s onze klimaatimpact?

In zijn vorige columns schreef Matthijs Meijer van Putten over de heftige klimaatimpact van e-autobatterijen. Indonesië kapt oerwoud, omdat er nikkel onder ligt, dat voor energiedichtheid van belang is. Het gevolg: meer steenkoolverbruik en CO2-uitstoot dan ooit in dat land.

Opinie

AuteurJosCozijnsen

Of ETS-2 even effectief CO2-doelen gaat halen valt nog te bezien

Of ETS-2 effectief wordt voor het halen van CO2-doelen valt te bezien, meent Jos Cozijnsen. “CO2-reducties in mobiliteit en bebouwde omgeving lopen achter. En als er te weinig ondersteunend overheidsbeleid is, en er geen gebruik wordt gemaakt van het Klimaatfonds, is de kans groot dat huurders en automobilisten voor hoge energiekosten komen te staan.”

Opinie

AuteurPieterBoot

Niet alleen Nederland heeft het moeilijk met klimaatbeleid

Na de verschijning van de Klimaat- en Energieverkenning had minister Hermans het lastig, zag Pieter Boot. “De doelen voor 2030 zijn nog niet in zicht. Opmerkelijk was dat in het Kamerdebat hierover de ons omringende landen weinig ter sprake kwamen. Opmerkelijk, want overal is het lastig. Vrijwel geen Europees land heeft zijn doelen al in zicht. En in sommige opzichten doet Nederland het minder slecht dan anderen.”

Opinie

AuteurErikKlooster

De bocht maken voor minder CO2-reductie in Nederland

Erik Klooster wil voor de zekerheid maar even voorop stellen: meer CO2-reductie is beter dan minder. “55% is beter dan 49%. En 60% is beter dan 55% enzovoorts, enzovoorts. Maar een doel stellen dat niet haalbaar is, is onverstandig. En een doel stellen voor de Nederlandse industrie terwijl Europees beleid daar al toe dwingt, is ook onverstandig.”

Opinie

AuteurRemcode Boer

EU moet ‘klimaat’ en ‘economie' aan elkaar koppelen

Wil de EU een ‘langzame lijdensweg’ voorkomen, dan moet ze zo snel mogelijk het beleid op het gebied van klimaat en economie aan elkaar koppelen, stelt Remco de Boer. Want terwijl Brussel op klimaat nog altijd flink gas geeft, is van de noodzakelijke versterking van de economie voorlopig geen sprake.

Opinie

AuteurMartienVisser

Halveer de energiebelastingen en stel (hybride) warmtepompen verplicht!

Nederlandse mkb-ondernemers betalen 30% meer voor hun energie dan Duitse en zelfs 70% meer dan hun Belgische collega’s, stelt Martien Visser. “Boodschappen bij de buren zijn veel goedkoper, ook vanwege verschillen in accijnzen en btw. Nederlanders weten daar wel raad mee. Recent sprak ik iemand uit Ermelo die regelmatig een auto vol boodschappen uit Duitsland haalt en op tv zag ik een instructieve rapportage hierover. De forse accijnsverhoging op benzine per 1 juli 2023 leverde de schatkist netto niets op vanwege extra tanken bij de buren, zo berekende ik. Een Utrechter vertelde me onlangs dat hij alleen nog maar in België tankt. In deze column beperk ik me tot de energiebelastingen.”

Opinie

AuteurHans van Cleef

Korte versus lange termijn

Sinds het begin van zijn werkzame carrière nemen ze bij Hans van Cleef thuis hun jaarlijkse ‘echte’ vakantie (dat wil zeggen, langer dan één week) op in het najaar. Hij is dan ook net weer terug als hij deze column schrijft. “Vlak voor mijn vakantie werd ik gevraagd of ik positief of negatief was over het klimaatbeleid: de behaalde resultaten en de vooruitzichten voor de komende periode. Bezig met de waan van de dag en vermoeid door alle dingen die op korte termijn spelen, ben je snel geneigd om pessimistisch te zijn over de huidige gang van zaken. Er speelt immers nogal wat.”

Opinie

AuteurJan Paul van Soest

De kosten van reactionair beleid

“Sinds het aantreden van het eerste kabinet-Wilders, pardon: Schoof, hebben we nogal wat reactionaire woorden gehoord en dito daden gezien”, schrijft Jan Paul van Soest. “Het complete mest- en gebiedsbeleid werd teruggedraaid zonder enig alternatief, de rode diesel voor landbouw werd heringevoerd, de strengere normen voor binnenstedelijk vervoer gaan in de ijskast, er ging geen politieke delegatie naar de biodiversiteitstop in Colombia, de gereserveerde middelen voor landbouw- en klimaattransitie zijn geschrapt – enfin, de lijst is verder aan te vullen.”