Maar volgens Elon Musk is er een crucialer metaal dan lithium. Ik kan Musk niet altijd meer serieus nemen, maar hij weet wel veel over elektrische auto’s. Dus als hij zegt: Nikkel is belangrijker voor batterijen, dan luister ik. Nikkel vergroot de energiedichtheid van accu’s, waardoor je minder vaak bij Fastned of Shell tijd staat te doden. Maar om nikkel te krijgen, moet je wel wat regenwouden doden.
“Vier keer Amsterdam aan Indonesisch oerwoud is al bezweken voor de nikkel-industrie”
Op dit moment komt 50% van ’s werelds nikkel uit Indonesië, na grootschalige Chinese investeringen ($7,3 miljard in 2023). Het zit daar vrij ondiep in de grond, onder regenwouden. Om het te winnen moet je het regenwoud met kettingzagen en bulldozers kapotmaken. Dat gebeurt ook fors: vier keer Amsterdam aan Indonesisch oerwoud is al bezweken voor de nikkel-industrie, wat de komende jaren tot 20 keer Amsterdam kan oplopen. En dat terwijl tropische bossen Aardopwarming juist vertragen en superrijke natuurgebieden zijn.
Wat daarbij komt: om nikkel te raffineren verbrandt de industrie steenkool. Indonesië faseerde kolencentrales juist uit, maar sinds de nikkel-boom zijn er nieuwe records in steenkoolproductie en CO2-uitstoot. Nooit waren ze hoger dan in 2023. En als je dan bedenkt dat we in 2050 vijf keer meer nikkel dan lithium nodig hebben, en in 2040 40 keer meer nikkel dan nu, dan weet je: we hebben een probleem.
“Is er een pad naar klimaatvriendelijke metalen, waarmee de e-auto toch echt schoon wordt?”
Ik zeg niet dat elektrische auto’s een hoax zijn, dat het allemaal klimaatgekte is, zoals sommigen die deze feiten brengen. Verre van. Maar als we de Aarde zo koel mogelijk willen houden, dan is de eerste stap: onderken de feiten. Doorzie het gehele probleem. Het kan best dat elektrische auto’s de snelste weg naar klimaatneutraliteit zijn. Maar als we weten dat de productie van batterijen vervuilend is, moeten we daar wel iets mee. Je kunt je gemoed niet sussen met het ontbreken van een uitlaat op die auto’s.
Niet alle Indonesische producenten werken even vervuilend. En ook buitenlandse industrieën wedden op groen nikkel, dat je produceert met minimale klimaatimpact. Dat boeit me. Is er een pad naar klimaatvriendelijke metalen, waarmee de e-auto toch echt schoon wordt? Dat bestudeer ik in mijn volgende artikel. Stay tuned!