Zoeken

Waar blijven de maatregelen tegen snorfietsen en scooters?

Auteur

Coby van der Linde

Coby van der Linde: “Snelfiets en e-scooter zijn volwaardige vervangers”

In de afgelopen twee jaar heb ik geprobeerd mijn koolstofvoetafdruk te verlagen door woon-werk autokilometers te vervangen door fietskilometers. Dat leek me een logisch vervolg op de energie-efficientie maatregelen in huis. Na warmte is nu mobiliteit aan de beurt. Om de reistijd beter voorspelbaar te maken schafte ik een elektrische fiets aan en toen was het peddelen maar. Ik ben nu 7.300 km verder en grofweg heb ik in zo'n twee jaar een ton CO2-uitstoot vermeden. Dat klinkt misschien veel, maar in geld uitgedrukt is dat 7 euro waard. In twee jaar tijd...

De monetaire waarde van mijn missie mag dan uiterst laag zijn, ik ben inmiddels wel verknocht geraakt aan de drie kwartier fietsen van en naar werk. Ik ken ieder hobbeltje, zie de seizoenen veranderen en de medegebruikers van het fietspad ook. In de zomer is het druk met woon-werk fietsers, e-fietsers, scholieren, bakfietsen, groepjes racefietsers en mensen die een rondje doen. Daar tussendoor raggen dan snor- en bromfietsers, al dan niet van het opgevoerde soort. Van oktober tot april blijf je met een paar die-hards over, waaronder een gestaag groeiende groep rappe snelfietsberijders, ook wel ‘pedelecs' genoemd.

Die laatste groep krijgt van allerlei kanten onverwacht veel commentaar en zijn inmiddels, net als brommers op verschillende plaatsten in de bebouwde kom, naar de weg verbannen. In de twee jaar dat ik regelmatig fiets valt de hinder van de snelle fietsen enorm mee. Nu zijn er nog niet zo heel veel van deze fietspadgebruikers en ze vallen zeker in het niet bij de grotere groep snelle snor- en bromfietsen. Over de opgevoerde snorfietsen hoor je de laatste tijd weinig. Alle aandacht lijkt uit te gaan naar de snelfietsers als kop van jut.
““Er zitten vintage exemplaren bij die je de adem werkelijk afsnijden””

De rappe snelfietsers die ik tegenkom houden netjes rekening met de andere gebruikers. Dat kan niet van alle fietspadgebruikers worden gezegd. Slingerende scholieren met zo'n grote bak voorop met daarin een dikke puist boeken, appende fietsers die geen koers kunnen houden, bandenplakkers, kluitjes kinderen (liefst met drie of vier naast elkaar), bakfietsen en velerlei snor- en bromfietsers of scooters. Er zijn in mijn lange afwezigheid op het fietspad nieuwe gedragsregels ontstaan, of beter gezegd, veel gedragsregels afgeschaft. De drukte op het fietspad komt niet zozeer door de verschillende snelheden, maar door het gedrag waarmee de gebruikers hun plek opeisen.

Ik neem het op voor de rappe snelfietsen omdat ik hoop dat deze een schoon alternatief kunnen worden voor de enorme hoeveelheid stinkende snor- en bromfietsen. Waar auto's tijdens de APK ook getest worden op uitstoot, bestaat er geen APK-controle op de uitstoot van snor- en bromfietsen. Er zitten vintage exemplaren bij die je de adem werkelijk afsnijden. Heeft u weleens de rapporten van het RIVM en TNO nagelezen over de uitstoot van snor- en bromfietsen? Ik snap werkelijk niet dat er niet onmiddellijk meer maatregelen zijn genomen om deze aan banden te leggen. Immers, de gewone e-fiets en de rappe snelfiets zijn volwaardige vervangers van de brommers/scooters. Bovendien zijn er ook elektrische scooters te koop voor diegenen die een beetje bewegen niet zien zitten. Per 1 januari aanstaande komen er eindelijk wel een aantal steden met maatregelen om de meest vervuilende exemplaren te weren, maar ik ben bang dat mijn fietssnelweg daar nog weinig baat bij heeft. Ik zal gedwongen blijven om mijn sjaaltje nog steeds bij iedere snorrende of brommende passant over mijn mond en neus te trekken in de hoop dat ik de uitlaatgassen niet binnenkrijg.

Ik lees de hele dag over klimaat- en energiebeleid. In het net gepresenteerde regeerakkoord valt er ook weer van alles te lezen. Natuurlijk, in het licht van 56 megaton CO2-reductie is het nemen van maatregelen op het gebied van tweewielers in veler ogen klein bier. Maar de luchtkwaliteit in steden (en op fietspaden) kan merkbaar verbeteren als we ook hieraan aandacht besteden. Vooral de slecht afgestelde snorfietsen zijn mij een doorn in het ‘energie-efficiënte oog' (en dat alleen omdat ze indertijd zo zijn gemaakt om de helmplicht te ontlopen). Nu er betere alternatieven op de markt komen zou je hopen op een wat doortastender beleid, passend bij het nieuwe groene elan van de komende regering. Naast de grote abstracte klimaatmaatregelen (CCS, wind op zee) kunnen kleine zichtbare (en ruikbare!) maatregelen de burger verder mobiliseren mee te gaan naar 2030. En we zouden er zo maar aardiger van kunnen worden op het fietspad.

Coby van der Linde is directeur van het Clingendael International Energy Programme (CIEP)

Coby van der Linde

Coby van der Linde is directeur van het Clingendael International Energy Programme (CIEP)