Interview Michiel Langezaal, mede-oprichter en CEO van
Fastned
Langezaal kreeg het idee voor Fastned tijdens zijn vorige baan bij een tech startup die snelladers produceert voor elektrisch vervoer. Daar liep hij zijn huidige compagnon Bart Lubbers tegen het lijf, zoon van oud-premier Ruud Lubbers. "Ik reed zelf als één van de eersten bij ons op kantoor in een elektrische auto. Mij werd direct duidelijk dat die auto zonder snellader echt kansloos zou zijn. Bart liep eigenlijk met hetzelfde idee rond, omdat zijn vader iedere keer aan het klooien was met een elektrische auto en een stekker bij een café en daar vervolgens uren moest wachten, simpelweg omdat er nog nauwelijks laadpunten waren en al helemaal geen snellaadlocaties. Auto's betekenen vrijheid en je wilt overal heen kunnen rijden. Dat betekent dat de vrijheid hebben om onderweg op te laden noodzakelijk is. Je wil zorgen dat we onafhankelijk worden van de olie, dat we duurzaam gaan rijden, dat een elektrische auto echt beter rijdt dan een benzineauto. Dan moet er een snellaadinfrastructuur komen, net zoals we benzinestations hebben."
Inmiddels, drie jaar verder, heeft Fastned 35 snellaadstations langs de snelweg staan. De laadtijd is 15 tot 30 minuten, laden en betalen kan simpel via een app. "Het doel aan het einde van het jaar is om net zoveel stations te hebben als Shell. Dat betekent dat we er ongeveer 50 à 60 langs de snelweg moeten hebben, dat is een beetje de dekkingsgraad voor elektrische auto's in Nederland. We hopen dat het gevoel bij de consument is: hé, ik kan echt overal opladen. Een grote uitdaging is altijd de aansluiting op het net. De netbeheerders werken best goed mee, maar het blijven overheidsorganisaties. Dus heel vriendelijk en de samenwerking is goed, maar het kost veel tijd. Afhankelijk van hoe snel die aansluitingen kunnen worden opgeleverd, kunnen we op tempo de stations blijven bouwen."
““Voor al die hybride auto’s die hooguit 40 kilometer elektrisch rijden en daarna op benzine overgaan, is het feestje echt over. En terecht.””
De energie van
Fastned is 100% groen. "Dus geen Nederlandse kolenstroom die groen gemaakt is
met Noorse waterkrachtcertificaten, alleen Nederlandse zon en wind. Op dit
moment betrekken we die van Greenchoice, die dat uit een windpark levert uit
Flevoland. En het zonnedak wat wij op ieder station hebben liggen, levert
ontzettend veel stroom op. Op dit moment hebben we natuurlijk ook nog niet
zoveel nodig, maar dat gaat op termijn uiteraard veel meer worden. Op termijn
zou het heel goed kunnen dat Fastned, net als Shell, zelf zijn bronnen gaat
creëren, bijvoorbeeld een eigen windpark. Maar dat is echt een
toekomstscenario."
De eerste geluiden over het nieuwe Belastingplan van het kabinet stemmen hem
zonnig. "Volgens mij is dat een heel goed plan. De 100% schone auto's blijven
op 4% bijtelling staan, de vervuilende worden aangepakt. Voor al die hybride
auto's die hooguit 40 kilometer elektrisch rijden en daarna op benzine
overgaan, is het feestje echt over. En terecht. De milieuwinst is volledig
gedragsafhankelijk, maar toch krijgt iedereen het volledige belastingvoordeel, dat
is wat mij betreft geen effectieve stimulering."
Winstgevend is Fastned (nog) niet. "Het bedrijf is afhankelijk van
investeerders die investeren om impact te creëren en echt geloven dat de
toekomst elektrisch is en dat hun investering dan ook gaat renderen. De komende
tijd zullen er steeds meer nieuwe modellen elektrische auto's de weg op komen
en die moeten onderweg kunnen laden. Ik hoop dat er ergens begin 2016 eens een
station door het break even-punt gaat. We moeten vooral ontzettend blij zijn
dat er nu al 1.100 investeerders zijn die, echt bijna van actievoerend niveau,
investeren in Fastned en daarmee in de toekomst. Als je me zou vragen aan wie
die klimaatpenning nou echt toekomen, zou ik zeggen: niet aan mij, maar aan die
Fastned-founders en -investeerders. En we hopen dat er nog veel meer bijkomen."